Tuulen Nopeudella

Niki Tuuli on monelle vauhdin ja moottoriurheilun ystävälle tuttu hahmo. Hänen matkansa kilpa-ajon parissa alkoi jo varhain, ja polte lajiin on säilynyt läpi elämän.

kuva, Luca Gorini

— Olin kolmevuotias kun ajoin prätkällä ensimmäistä kertaa.

Pikkupoikana Niki haaveili olevansa Mika Kallion ja Valentino Rossin kaltainen huippukuljettaja. Isän vaikutus oli suuri. John Tuuli oli ensimmäinen suomalainen kuljettaja, joka kilpaili SuperSportin MM-sarjassa. Isä John omisti myös Motopark- moottoriradan, jossa Niki vietti kaikki kesät ja talvet. Jo peruskoulussa oli ilmeistä, että opiskelu ei ollut Nikin juttu ja ammattikoulukin venyi normaalia pidemmäksi. Moottoripyöräily vei kaiken huomion.

kuva, Luca Gorini

Nyt 28- vuotiaan Nikin tavoitteena on päästä ajamaan Superbike MM-sarjaa. Tämä vaatii hyviä tuloksia SuperSport-sarjassa, jossa hän parhaillaan kilpailee. Niki toivoo myös perustavansa perheen tulevien vuosien aikana.

— Intohimoa lajiin tarvitaan. Tämähän tietysti pätee jokaiseen asiaan, jossa haluaa menestyä; niin urheilussa kuin liiketoiminnassakin, tai ihan missä vaan. Myös kunnianhimo on tärkeää, jotta tavoitteet saavutetaan.

Vuodesta 2005 asti kilpaa ajanut Niki kertoo, että suomalaiselle moottoripyöräilijälle arki on muutakin kuin jet-settiä. Kisojen välillä hän tekee tällä hetkellä töitä Imatran Pyörävarikolla.

Nikillä on kokemusta myös rakennustyömailta. Rakennuksella ei ole sattunut tapaturmia, mutta samaa ei voi sanoa ratamoottoripyöräilystä, jossa onnettomuudet ovat osa lajia. Niki omien sanojensa mukaan on “telonut itseään aika miehekkästi”.

— Lähdetään varpaista ylöspäin, niin rikki on mennyt nilkat ja polvet. Reidet on mennyt poikki ja monta kylkiluuta. Keuhko on myös puhjennut. Ranteet ja solisluut on myös murtuneet. Läheltä piti -tilanteiden lista on loputon.

Moottoriurheilu ei ole halpa harrastus, ja Niki onkin saanut tehdä paljon töitä löytääkseen tukijoita.

— Jos ei ole syntynyt moottoriurheilu verissä ja kultalusikka jossain, niin työtä on tehtävä todella paljon. On löydettävä ympärilleen ihmisiä, joilta saa tukea myös taloudellisesti. Ilman yhteistyökumppaneita tämä ei olisi mahdollista.

Nikin matka moottoriurheilun parissa jatkuu ja tavoitteet ovat korkealla. Viimeisin voitto irtosi Ranskan osakilpailussa (8.9.2024), Magny Cours -radalla:

“NIKI TUULI VOITTOON RANSKASSA — Kyllähän voitto palkitsee aika paljon vaikeiden kisojen jälkeen. Oli aika ihmeellistä, että ajettiin noin kovaa tuollaisissa olosuhteissa. Välikeli ei yleensä sovi minulle, mutta nyt huomasin toisella kierroksella, että pystyn ajamaan nopeat kaarteet aika paljon kovemmin kuin muut. Siinä sitten ehkä pienellä riskilläkin piti voittoa tavoitella, kun huomasin että se oli otettavissa. Ja tulihan se vihdoin sieltä.” (Niki Tuuli, Niki Tuulen tiedotus)

Nikin seuraava kilpailu on 11. lokakuuta Espanjassa - Circuito de Jerez - Angel Nieto -radalla. Seuraamme mielenkiinnolla, mihin tämä Imatran lahjakkuus vielä yltääkään.

https://www.nikituuli.com/

https://www.worldsbk.com/

teksti, Janne Rasimus

Edellinen
Edellinen

Torpparin suorituskyky parantui entisestään haastavien aikojen keskellä

Seuraava
Seuraava

Rakentamisen monitaituri, Miika Piipponen